Jonglează cu responsabilitățile și nu lăsa stresul să te doboare

În anumite perioade ale anului – în apropiere de sărbători sau de vacanţe, de exemplu – nivelul de stres poate fi greu de suportat. Poate volumul de muncă creşte, în anticiparea unei perioade libere; poate ne copleşesc pregătirile pentru perioada respectivă – mesele festive, călătoriile cu familia, cadourile etc. pot să necesite o muncă de “planificare şi execuţie” demne de o slujbă cu normă întreagă; sau, poate, au luat copiii vacanţă şi trebuie supravegheaţi, distraţi şi şi menţinuţi ocupaţi. Dacă eşti printre “norocoşi”, probabil jonglezi cu toate în acelaşi timp, iar la finalul unei zile haotice te ţin grijile şi dilemele existenţiale cu ochii pe pereţi, deşi nu mai poţi de oboseală…

 

În primul rând, oricât de multe ai avea de facut, nu uita să ai grijă de tine. Sănătatea şi energia ta sunt cele mai importante resurse pe care le ai, şi nu ar trebui să le neglijezi niciodată. Mănâncă sănătos, dormi suficient, mişcă-te cât mai des, iar din când în când mai ia o pauză. Dacă ai nevoie de un extra impuls pentru performanţe mentale, Acutil poate fi o opţiune foarte eficientă.

Dacă ai “bifat” deja aceste măsuri de bază şi faci cam tot ce trebuie ca să-ţi prioritizezi şi eficientizezi munca, dar tot simţi că nu mai faci faţă stresului… nu dispera! Ai şi alte soluţii care te pot ajuta să-ţi păstrezi calmul, optimismul şi energia.

 

1. Atmosfera contează

Oriunde îţi petreci majoritatea timpului de muncă şi oricât de mare sau de mic e spaţiul tău de lucru personal, încearcă să-l menţii curat şi ordonat. Efectul calmant al unui spaţiu bine organizat, uşor de folosit şi plăcut ochilor e foarte puternic, chiar dacă nu-ţi dai seama la început. Încearcă să-ţi “încânţi” şi celelalte simţuri: ascultă muzică liniştitoare, foloseşte uleiurile esenţiale care îţi plac sau pur şi simplu pune-ţi o pernă moale pe scaun. Atmosfera în care exişti poate fi o sursă de energie pozitivă, aşadar foloseşte-o cu încredere şi controleaz-o în mod conştient. Iar dacă împarţi spaţiul cu colegi sau membri ai familiei, poate vor fi şi ei mai calmi.

Jonglează cu responsabilitățile și nu lăsa stresul să te doboare

2. Creează-ţi ritualuri

Nu degeaba toate practicile spirituale includ ritualuri, sunt o modalitate foarte eficientă de a ne introduce într-o anumită dispoziţie. Chiar dacă nu te atrage spiritualitatea, poţi totuşi să practici mindfulness - găseşti aici câteva exerciţii de relaxare si deconectare, exerciţii de respiraţie şi mindfulness. Sau poţi să-ţi creezi propriile ritualuri de energizare, de liniştire, de concentrare etc. Gimnastica şi cafeaua de dimineaţă, pregătirea unei mese, aranjatul dosarelor pe birou la final de zi, drumul spre casa – fiecare poate fi câte un “ritual” care să te ajute să ieşi dintr-o stare şi să intri în alta.

Partea frumoasă e că ritualurile pot să funcţioneze foarte bine atât ca practică individuală, cât şi împărtăşite. Mai ales dacă ai copii, o rutina ritualizată poate să ajute foarte mult. Indiferent dacă vă place să cântaţi, să dansaţi, să gătiţi, să faceţi curat, dacă citiţi sau povestiţi împreună, zi de zi, tot ce trebuie să faci e să setezi o intenţie şi o structură pentru activitatea respectivă, şi gata! Aveţi un ritual comun care vă ajută să vă organizaţi ziua mai plăcut şi mai eficient.

3. Setează-ţi limite

Cuvântul “limite” are o conotaţie deseori negativă în lumea de azi: nu vrem să fim limitaţi de nimeni şi de nimic. Totuşi, limitele care definesc ce este şi ce nu este acceptabil, confortabil sau plăcut pentru fiecare, sunt importante pentru sănătatea mintală şi fizică. Condiţiile de lucru de azi, mai ales, tind să ignore aceste limite. Tehnologia ne permite să fim în permanenţă conectaţi, ceea ce creează deseori aşteptarea de a fi mereu “pe recepţie”, chiar dacă e noapte, weekend sau suntem în concediu. Din ce în ce mai mulţi lucrăm de acasă, aşa că şi din această perspectivă poate fi dificil să ne separăm viaţa personală de cea profesională. Un studiu din 2018* arată că doar cerinţa şi aşteptarea de a fi disponibil pentru a răspunde la email-uri de la serviciu în timpul liber scad semnificativ starea de bine şi pot crea conflicte în relaţiile personale.

Aşadar, setează-ţi limitele. Gândeşte-te ce vrei şi poţi să faci şi să accepţi de la cei din jur, oricare ar fi natura relaţiilor tale cu ei. Apoi comunică, calm dar ferm, care îţi sunt limitele.

4. Comunică

Dacă nu trăieşti în sihăstrie, înseamnă că ai colegi, prieteni şi familie în viaţa ta. Relaţiile cu ceilalţi pot fi o sursă de stres, dar şi de calm – depinde cum le gestionezi. Dacă treci printr-o perioadă mai complicată, cere ajutor. Dacă şi ceilalţi au aceleaşi dificultăţi, organizaţi-vă ca să le depăşiţi împreună. Pare extrem de simplu, dar e ceva ce uităm mult prea des.

Felul în care comunici este însă foarte important. Fie că ceri, fie că oferi ajutor și discuţi limitele menţionate anterior cu cei apropiaţi, încearcă să respecţi câteva principii de bază pentru a crea şi menţine o stare de siguranţă şi deschidere în familie sau în echipă.

 

Poate cel mai important e să-ţi aminteşti că totul trece. Oricât de greu ţi-ar fi acum, e doar o fază, vor veni şi momente mai bune.

 

* Becker, W., Belkin, L., & Tuskey, S. (2018). Killing me softly: Electronic communications monitoring and employee and spouse well-being. Academy Of Management Proceedings, 2018(1), 12574. doi: 10.5465/ambpp.2018.121

Citește si: