Cum să-ți depășești anxietatea

Grijile, îndoielile şi anxietăţile sunt aspecte naturale ale vieţii. E firesc să te îngrijoreze o factură neplătită, sau să simţi anxietate în ajunul unui interviu. E însă important să nu lăsăm aceste griji să ne conducă viaţa. Află cum îţi poţi recăpăta controlul şi liniştea interioară.

 

Anxietatea, pesimismul şi grijile constante afectează sănătatea emoţională şi fizică, atât a celui care se confruntă cu aceste emoţii, cât şi a celor din jur. Persoanele care suferă de anxietate se simt obosite, dar în acelaşi timp mereu “în priză”, şi sunt frecvent afectate de insomnie, dureri de cap sau alte dureri cronice, probleme digestive, tensiune musculară şi incapacitatea de a se concentra pe sarcinile de la serviciu sau şcoală. Se întâmplă frecvent să-şi descarce “nervii” pe cei din jur şi / sau să se izoleze, ceea ce afectează relaţiile personale şi de muncă. Nu în ultimul rând, cei care suferă de anxietate nu reuşesc să gestioneze stresul cotidian, şi sunt frecvent la risc de comportamente adictive, consum de alcool, droguri sau alte forme de escapism (de exemplu, ore în şir petrecute în faţa televizorului sau cu jocuri, în detrimentul altor activităţi necesare sau mai sănătoase).

Dacă simţi că nivelul tău de anxietate este prea mare şi începe să te afecteze, poţi lua măsuri. Există numeroase practici de reflecţie, relaxare şi mindfulness pe care le poţi încerca, precum şi schimbări şi suplimentări ale dietei care îţi oferă “combustibilul” cerebral necesar pentru a-ti gestiona mai bine reacţiile la stress şi stările emoţionale. Binenţeles, ar fi foarte bine şi să discuţi despre problemele cu care te confrunţi cu o persoană de încredere, inclusiv cu un psihoterapeut.

Important este să faci ceva. Toată informaţia din lume e complet inutilă dacă nu o aplici. Aşadar, consideră recomandările de mai jos un potenţial punct de pornire în călătoria ta către liniştea interioară.  

Cum să-ți depășești anxietatea

1. Conştientizează-ţi preconcepţiile

Anxietatea nu e doar o reacţie emoţională, ci are la bază şi o serie de idei, obiceiuri şi preconcepţii, inclusiv despre “valoarea” anxietăţii în sine. Poate crezi că tendinţa ta de a-ţi face griji mereu te fereşte de probleme, scăpări şi dezamăgiri, te pregăteşte să faci faţă în orice situaţie, sau chiar te ajută să găseşti soluţii, dacă “rumegi” problema îndeajuns de mult. Este, de asemenea, posibilă şi situaţia inversă – să crezi că îţi pierzi minţile, că toată anxietatea asta e o vulnerabilitate, să ajungi să-ţi faci griji că-ţi faci prea multe griji şi să simţi anxietate gândindu-te la anxietate! Cele două extreme nici măcar nu se exclud reciproc, e posibil să convieţuiască în mintea ta, sau să pendulezi între ele constant.

E important să conştientizezi şi să analizezi cu un ochi critic toate aceste credinţe despre valoarea şi rolul – pozitiv sau negativ – pe care îl joacă grijile şi anxietatea în viaţa ta. Nu ai cum să controlezi ceva ce preţuieşti sau, din contră, de care te temi peste măsură. Dacă înţelegi că tu eşti în control peste credinţele tale, poţi şi să le schimbi.

 

2. Acceptă-te, cu compasiune

Faptul că grijle şi anxietatea te domină uneori nu înseamnă ca eşti un om slab. Nu e deloc sănătos şi productiv să-ţi tot faci reproşuri, sau să încerci să-ţi ignori sau să-ţi suprimi trăirile, în speranţa că aşa vei recăpăta controlul. Uneori emoţiile sunt ca nişte copii – cu cât te “lupţi” mai aprig cu ele, cu atât mai tare răbufnesc, uneori când te aştepţi mai puţin. Încearcă, mai degrabă, să le observi din exterior, fără să le judeci, cu compasiune şi înţelegere.

Când simţi că grijile, pesimismul şi anxietatea te cuprind, lasă-le să se manifeste fără să te opui şi fără să participi. Observă-ţi reacţiile şi senzaţiile fizice, ritmul respiraţiei, bătăile inimii, emoţiile şi gândurile care îţi trec prin minte. Lasă-le să treacă, ca norii pe cer, fără să te agăţi de nimic. Dacă simţi că un gând devine persistent, nu-l urma. Concentrează-te doar pe momentul prezent. Poţi încerca o tehnică de respiraţie sau de o tehnica folosindu-te de cele 5 simțuri, găseşti câteva prezentate chiar în antrenamentele recomandate de Acutil.

Repetă această practică de auto-observare fără participare cât mai des, chiar şi atunci când nu te simţi deosebit de anxios. Cu cât ai mai mult exerciţiu, cu atât mai uşor îţi va fi să te linişteşti, mai ales atunci când chiar contează.

 

3. Nu-ţi neglija corpul

Dacă suferi frecvent de anxietate şi nu gestionezi uşor stresul, e recomandabil să renunţi la cofeină. Poate ţi-e greu să-ţi începi ziua fără cana de cafea, dar, pentru sănătatea ta, încearcă alternative fără cofeină, sau cu cantităţi mai mici (ceaiul verde, de exemplu, conţine o cantitate mai mică de cofeină per ml decât cafeaua, şi are şi alte efecte pozitive importante).

Zahărul este de asemenea un stimulant la care ar fi mai bine să renunţi sau să consumi mai puţin. Atenţie! Nu doar alimentele considerate desert conţin “zahăr”, ci şi pâinea, pastele şi orice produs de patiserie sau din cereale procesate, cartofii, chiar şi unele rădăcinoase (dacă sunt gătite). “Zahărul” se referă de fapt la carbohidraţii simpli care sunt foarte uşor absorbiţi în organism.

O dietă bogată în antioxidanţi, vitamine, minerale şi grăsimi sănatoase te poate ajuta foarte mult să te simţi mai bine în propriul corp, să ai energie fără să te simţi în acelaşi timp agitat, şi chiar să dormi mai bine. Găseşti mai multe sfaturi utile pentru o nutriţie benefică creierului aici:

Cum să îți îmbunătățești memoria cu ajutorul nutrienților.

Exerciții care te ajută să-ți recapeți sănătatea emoțională și mentală

Cum îți crești încrederea în sine.

Nu neglija nici aportul de nutrienţi pe care-l poţi obţine din suplimente. Omega-3, mai ales, este un nutrient esential pe care corpul uman nu-l poate sintetiza, ci doar obţine din mâncare. Aşadar, dacă nu te pasionează peştele oceanic şi fructele de mare, ia în considerare un supliment alimentar. Acutil este o opţiune de calitate, fiind formulat special pentru a susţine şi proteja performanţele cognitive şi starea mentală, inclusiv în condiţii de stres. Dacă suferi de boli cronice sau eşti sub un tratament, sau dacă te confrunţi aproape constant cu stări de anxietate, cere sfatul medicului înainte de a lua orice supliment alimentar sau tratament.

Citește si: